2013. november 15., péntek

Az írás és én

        
    Amikor felsős voltam, és szüleim, tanáraim feltették nekem a kérdést, hogy mi akarok lenni, ha nagy leszek, többnyire azt válaszoltam: író, esetleg újságíró. Aztán következett még a lakberendező és a pszichológus. (Az „angol tanár” fel sem merült bennem – pedig aztán hosszú ideig ez volt a szakmám…)
            Iskoláskoromban öcsémmel együtt kitaláltunk egy házi készítésű újságot. A címe „Család Lapja” lett, és nagymamám régi táskaírógépén pötyögtük hozzá a szövegeket. A cikkeket magazinokból kivágott képekkel és rajzainkkal illusztráltuk. Annyira hagyománnyá vált ez a lap, hogy anyukámék tudták: ha jön a Karácsony, a Húsvét vagy a születésnap, akkor nem maradhat el a „Család Lapja” sem.
            A gimnáziumban csatlakoztam iskolánk kiadványának újságírói csapatához, és az is egyértelmű volt, hogy az egyetemen a fakultatív tantárgyak közül a CETTly-re (a tanszékünkön terjesztett angol nyelvű újságra) esett a választásom.
            Az angol nyelvtanári szak elvégzése után egy évet újságírónak tanultam az ELTE Szociológiai Intézetének média szakán. Ekkor tévéztem és rádióztam, és az Érdi Újságnak adtam le néhány cikket.
            Hosszú szünet után lelkesen kezdtem neki egy máriahalmi helyi kiadvány, a Faluvédő szerkesztésébe. Bár sajnos az újság mindössze négy számot ért meg, mégis szívesen gondolok vissza erre a feladatra, amit igazából nem is munkának tekintettem, hanem kellemes időtöltésnek.
            Ötödikes koromban kaptam az első naplómat, amit azóta – kisebb-nagyobb megszakításokkal ugyan, de – vezetek. Több füzet megtelt már a velem történt eseményekkel, gondolataimmal, érzéseimmel. Van, amikor minden nap írok naplót, máskor hetente, olykor viszont hosszú szünet telik el, mire újra késztetést érzek rá. Minden évet azzal zárok, hogy naplómban összegzem az elmúlt időszakot.
               Amikor kardozni jártam, minden edzésre valamilyen megadott címmel vagy adott kérdésről kellett fogalmazást készítenünk. Később magamtól is kidolgoztam engem érdeklő témákat, így egyre nagyobb önismeretre tettem szert az írás során.
            Nagy örömmel vágtam bele négy éve saját internetes blogom, a BoldogSzer írásába (képújság, napló a világhálón). Közzétettem itt különböző tematikus írásokat, és a mindennapi életünkről szóló beszámolókat egyaránt.
            Máig őrzöm a régi irományaimat. Talán ötödikben (?) kezdtem bele az első igazi novellámba: két lány balatoni nyaralását vetettem papírra. Hatodikban már komolyabban fogtam neki a regényírásnak (új lány az osztályban); egy fél spirálfüzetet megtöltöttem Jutka kalandjaival. A későbbi könyv-kezdeményeim pont arról szóltak, mint a saját életem: iskola, barátok, szerelem, úttörőtábor…
            A gimnáziumi évek aztán műfajváltást hoztak. Állandóan hullámzó, ám többnyire borúlátó érzelmeimet versekben és (melankolikus vagy abszurd) novellákban örökítettem meg.
            Mostanában már több nagyobb regényen dolgozom egyidejűleg. Kigondolom a történet vázát, amelyet aztán utólag is könnyedén ki lehet tölteni később felmerült ötletekkel. Jelenleg is több ilyen nagyobb lélegzetű mű lapul a fiókomban (azaz a gépemen), némelyik csupán mint ötlet-kezdemény, a másik csak vázlatszerű, a harmadik félkész mű... Van köztük mese, misztikus legenda, regény útkereső családokról, szerelmes novellák…
            És végre itt van egy olyan regény, amit sikerült teljesen befejeznem, és ki is szeretném adni: ez a Tükör-Kép, az Anna-sorozat első része.
            Ha újra megkérdeznék tőlem, hogy úgy istenigazából mi is szeretnék lenni (ha „nagy” leszek), a válaszom ismét csak az volna: író. Hiszen már most is az vagyok. Néha elbizonytalanodom: nem nagyképűség-e ezt így kijelentenem? Hiszen az „író” szó hallatán az embernek mégiscsak valami nagy művész jut az eszébe. mint például Gárdonyi Géza, Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Móra Ferenc, Móricz Zsigmond, Wass Albert… De aztán mégiscsak azt mondom: szerintem író az, aki ír. Így, egyszerűen. Én pedig azt teszem, minden nap, egyre nagyobb lelkesedéssel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése