Művész és/vagy szerkesztő
Írásnak és/vagy írásra szánt idő
Az íráshoz nálam sokkal jobban
konyító szakemberek azt mondják, hogy az írás folyamatának két alapvető
szakaszát lehet megkülönböztetni. Az egyik a „szabad művész”, a másik a „szigorú
szerkesztő”. Az előbbi ösztönös, aki a szívére és a megérzéseire hallgat, aki gyorsan,
minden ötletet a papírra vetve, de emiatt művészi összevisszaságban alkot, aki
teljesen belemerül a képzeletébe. Az utóbbi viszont lassú és alapos, akit a józan
ész vezérel; némi távolságból képes szemlélni és elemezni művét, és
kíméletlenül átdolgoz: belejavít, kihúz vagy kiegészít.
Szakkönyvek, és szerény személyem
szerint is úgy a jó, ha egy íróban mindkettő „lény” jelen van. Persze egyszerre
csöppet sem kívánatos (lásd. Gollam a Gyűrűk urából), de egymás után annál
inkább. Egyesek úgy csinálják, hogy a teljes regényt szabad művészként írják
meg, és aztán szigorú szerkesztőként nézik át az egészet. Nálam ez szakaszokban
jön. Van, amikor napokig egyfajta módosult tudatállapotban leledzek, és csak
írok, írok, írok, máskor meg a szöveg (formai és tartalmi) szerkesztésével töltök
el napokat.
Fontosnak tartom még azt a kettősséget
is megemlíteni, hogy egy író kétféleképpen foglalkozhat az írással. Elsőnek
vegyük természetesen azt az időt, energiát, amit magára a tényleges írásra
fordít. Ölében a füzete vagy a gépe, és rendületlenül jegyzi le mindazt, ami a
képzeletéből előbukkan.
Nem mellékes azonban az átvittebb
értelemben, az írásnak szentelt idő, energia sem. Amikor csak úgy járok-kelek
a világban, és amit odakinn tapasztalok, az később belekerül művembe is. Egy
érdekes ember, egy különös jelenet, egy véletlenül elkapott mondat - mind-mind
részei lehetnek egy irodalmi alkotásnak. Vagy csak úgy bambulok magam elé, és
ami egyszer csak előjön legbelülről, az lesz a következő regény vezérfonala. Én
általában az éjszakát-hajnalt szoktam erre fordítani. Az esti íráson túl, sötét,
csönd, fekszem, lehunyom szemem, és máris dolgozni kezd a fantáziám. Ugyanez akkor
is megtörténik, amikor a napkelte előtt ébreszt a belső órám, és rögtön kénytelen
vagyok egy jó fordulaton vagy egy vicces eseményen agyalni.
Az is az íráshoz tartozik, amikor az
ember lejegyzi az ötleteit, vagy a mesterség még jobb elsajátításához „csak úgy”
párbeszédeket vagy leírásokat gyakorol. Továbbá azáltal is fejlődünk, ha mások
műveit olvassuk, méghozzá nem elsősorban a kikapcsolódás miatt, hanem azért,
hogy ellessünk belőlük szakmai fogásokat (és ez nem számít koppintásnak!),
gyarapítsuk szókincsünket, és szélesítsük látókörünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése